حقوق سایبری، حق شهروندی و قابلیت های آن
نویسنده
حمید شاکری
مدرس حقوق عمومی دانشگاه پیام نور شیراز
چکیده
استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی به عنوان یکی از حقوق شهروندی در دولت مدرن به رسمیت شناخته شده است. این فناوریxadمیxadتواند در بهبود مشارکت شهروندان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری.و اجرای آن، شفافیت در اعمال اداری و کارایی و اثربخشی نهادهای دولتی نقش موثری ایفا نماید.شبکهxadای شدن تصمیمxadگیری باعث می شود که مدیریت و اداره کردن شهروندان از حالت عمودی به سمت مدیریت دموکراتیک و ارتباط مستمر با شهروندان سوق یابد. فضای سایبری اگرچه ممکن است دارای معایبی باشد اما دارای محاسن بسیاری اس از جمله؛ بهبود فرایندهای خدماتی در بخش عمومی، تسریع ارائه خدمات به شهروندان، پاسخگوتر شدن مدیران و اداره کنندگان، شفافیت اطلاعات، کاهش زمان انجام خدمات توسط مدیران مربوطه، مشارکت اثر بخشxadتر شهروندان و جامعه مدنی در فرآیند تصمیمxadسازی و تصمیمxadگیری و گسترش عدالت اجتماعی از طریق فرصتxadهای برابر شهروندان برای دسترسی به اطلاعات، می باشد.
نویسندگان در پژوهش مذکور با روشی توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانه ای به بررسی فضای سایبری به عنوان یک حق شهروندی و همچنین ضرورت نظارت بر آن از سوی نهادهای ذیربط پرداخته است.
** مقاله فوق در کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبر ارائه شد و در مجموعه مقالات به چاپ رسیده است.
برچسبها: حقوق شهروندی, حقوق سایبری, فناوری های اطلاعات نوین, پاسخگویی, مسئولیت پذیری
+ نوشته شده در دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ساعت 15:18 توسط حمید شاکری |
مقالات و یادداشت هایی از حمید شاکری ...
ما را در سایت مقالات و یادداشت هایی از حمید شاکری دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 144 تاريخ: چهارشنبه 10 خرداد 1396 ساعت: 1:28